Motala flygklubb

Flygseminarium 2 mars!

I väntan på våren och den stundande säsongen inbjuder MFK till seminarium i segelflyg.

För att öka flygtiduttaget inför sommaren gör vi en satsning på ett antal
innehållsrika kvällar där förhoppningsvis flygsuget kommer att
kittla deltagarna.

Det som kommer att behandlas är hur vi ska hitta sätt att få ut mer flygtid.
Tips och idéer kommer att redovisas på hur termiken ska hanteras för att kunna hänga kvar!

En kväll kommer även att behandla de nya instrumenten vi har fått i UKB och i UTL.
Seminariet är inte ett tävlingsseminarium utan ett sätt att få alla att kunna få mer flygtid 
och tillfredsställelse ur vår hobby.

Vi träffas i Byggis den 2 mars kl 19:00 då vi även kommer att boka upp ytterligare 
fyra tillfällen efter diskussioner med deltagarna om vilka kvällar som passar bäst för fortsättningen.

Ledare för seminarierna är Richard Swanström med assistans av sammanhållande Nisse G

Begränsat antal platser, föranmälan krävs

Sänd ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. om ditt intresse att delta!
(senast den 27 februari)

Först till kvarn!!

Välkomna


Språktest för radiotelefoni

 

Jag har nu blivit godkänd som språktestare och har för avsikt att köra tester under vintern 2010/2011.

Det krävs fortfarande litet tekniskt arbete att göra på min dator för att genomföra testerna,

men så snart jag har fått ordning på det så drar vi igång.

 

Kolla ditt certifikat, alla med äldre cert har en behörighet för engelska som går ut 4/3 2011 och svenska 4/3 2014.

Om man inte genomför testet eller inte blir godkänd kommer det att noteras i certifikatet att du

”does not meet language proficiency requirement...for english”.

Det betyder också att man inte får använda engelska i radiotelefonin.

 

Testet handlar inte om flygradiofraseologi utan om allmän engelska.

Läs mer på denna länk

 http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Certifikat-och-utbildning/Utbildning/Sprakkrav-/.

 

För medlemmar i Motala flygklubb kör vi testet till självkostnadspris (ca 200Smile.

Samtidigt med testet i Engelska kommer jag att bedöma svenska som modersmål.
Jag utgår då från att de flesta kommer att få rating 6, dvs att svenska gäller för evigt.
Även för danska och norska certifikat kan jag göra testet för engelska,

dock inte danskt eller norskt modersmål enligt en överenskommelse mellan de skandinaviska länderna.

 

Du som vill boka tid för språktest kan anmäla dig på min mail

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

så bokar vi en tid.

Först till kvarn gäller.

Hälsningar

Lennart

Det fungerar INTE att både traktorn och bogserlinan är på fältet samtidigt!

Nu har det hänt för andra gången i år att linan inte varit intagen och därmed fastnat i gräsklipparen.

Glöm alltså inte att ta in linan i fortsättningen, det är dyrt och massor av arbete att få bort linan ur gräsklipparen.

 

Svenska landslaget tog silver i Aerobatic VM.

Länk till resultatsidan

Tränig på plats.

Jag fick en träningsstart innan tävlig, den gick bra. Franska laget var imponerade över nivån på svenska laget och Brittiska laget vill ha vår tränare nästa år. Tränaren, Sandor prioriterar Svenska laget så han tränar bara Britterna om han hinner.

 

Första tävlingsdagen

Jag blev lottad till startnummer 19 av 29 startande, vilket är bra. Det är bäst att starta i mitten. Flygningen gick bra jag hade lite småsaker, hjulningen tog jag lite tidigt, ingången i spinnen var lite märklig och jag var lite flack i en 45 graders dykning.

Vad som hände i spinnen vet jag inte riktigt, första 1/4 varvet var snarare störtspiral än spinn. När jag tittade på de andras flygningar så var det bara två som jag garanterat skulle vinna över. Det blev en spännande väntan på resultatlistan och jag hade hamnat på en 6e plats. 1,5% bakom ledaren som överaskande var Johan från Sverige i en gammal plåthink (Pilatus B4).

I lagtävlingen ligger vi på 2a plats straxt efter Tyskland och före Tjeckien.

Under dagen har vi lämnat förslag på manövrar till okända sekvenserna, vi har också sett de andra lagens förslag. Det är ingenting som vi inte har provat förut.

Första okända är också publicerat och det ser harmoniskt ut och sammansättningen av manövrarna är bra,höjden blir troligtvis inte heller något problem.

 

Andra tävlingsdagen.

Prognosen hade lovat regn men när vi vaknade så var det strålande solsken, fast det blåser 30 knop i sidvind, det blev en dag med väderbriefing efter väderbriefing.

 

Tredje tävlingsdagen.

Taktiken för dagen var att flyga lugnt och bevaka andraplatsen för laget. Hela laget flög bra och hade inga nollor. Vi har inte sett resultatet ännu men hoppas att det är bra.

Nu har resultatet kommit, det gick inte så bra idag. Som lag halkade vi ner till 4e och jag ligger totalt på 12e men det är riktigt tätt så alla möjligheter finns kvar.

 

Fjärde tävlingsdagen.

Ingen flygnining, det blåser 12 m/s och reglerna säger max 10 m/s. Alla lag utom Tjeckerna gick med på att flyga ändå.

 

Femte tävlingsdagen

Blåst och åska. Vi sitter på marken och funderar på vårt fria program som är nästa start. Jag har startnummer 6 i nästa omgång så det gäller att ladda fort när det drar igång. Nu är man lite seg.

 

Sjätte tävlingsdagen

Blåsigt igen.

 

Sjunde tävlingsdagen

Äntligen flygning igen, jag startar 6a vilket är lite tidigt men eftersom det är fria programmet så har jag inte så stor nytta av att titta på de andra tävlande. Det var ganska stark sidvind men mitt program har bra kompensation för både sidvind och motvind.

Flygningen går bra bortsett från en hjulning som jag tog lite för tidigt. När jag fick resultaten från dommarna såg jag att jag hade varit utanför boxen igen och fått 66 straffpoäng. Hjulningen fick jag rätt hyggliga poäng på men den drog ner resultatet lite. Det blev en 5e plats.

Sjunde tävlingsdagen blev den sista och jag hamnade totalt på en 6e plats. Som lag gick det riktigt bra för oss, vi klättrade från 4e till 2a plats. Jag har alltså med mig en silvermedalj från VM. Johan från Dala-järna lyckades med bedriften att ta guld totalt med en gammal plåthink (Pilatus B4). Nu är det bara att börja ladda för Polen nästa år, då är det guld i lag och medaljer individuellt som blir mitt mål.

Du är här: Home Segelflyg